mandag den 17. november 2014

Det vigtigste i et CV

Bernie Planck

En klassekammerat bad mig for nylig om jeg kunne give nogle råd når hun skulle skrive sit CV. Takket været internettet er der ingen mangel på skabeloner man kan benytte for at komm i gang, og jeg foreslog at hun blot skulle google udtrykket - “Curriculum Vitae template.” I tilgift henviste jeg til et website der tilbød CV buzzord som hun kunne krydre sin side med, det vil altså sige stærke ord og vendinger der giver pondus og positive tilgange til hendes CV.

Men selvom man benytter de rigtige power-ord, og den rigtige formattering, og undgår alle CV faldgruberne så falder det hele fra hinanden, rådgav jeg hende, dersom hun benytter sig at sit rigtige fornavn - der tilfældigvis er Ebonic.
great job hunting resources
Most Job Hunting Resources may omit stating the most important thing on your resume.

Som jeg påviste i min artikel The 13 Most Important Traits of an Ideal Employee, vil de fleste arbejdsgivere forsøge at undgå at ansætte mennesker med navne som Ebonic, som Tabiqwa eller Bershawn. Det er ikke fordi disse arbejdsgivere er racister, men fordi mange vil formode at enhver der er dum nok til at beholde et afro-centreret navn, også er for dum til at være en god medarbejder.

Lad os nu formode at et rimeligt antal personale af hvid oprindelse faktisk er racister, kæmpehyklere eller xenofober, så skulle logikken så ikke diktere, blot for at være sikker, at man ikke skulle bruge et navn der var krystalklart etnisk eller raceidentificerende? Sådan helt lovligt at lave om på sit navne er slet ikke en tosset ide - og dine venner og familie kan stadig kalde dig Trayvon eller Lavatoria eller noget andet skørt, men i det mindste vil din job interviewer ikke dømme dig på forhånd baseret på navnet og kassere din ansøgning, uden at have mødt dig.

For mit vedkommende blev jeg født med det hebraiske navn Benzion. Selvom jeg helt lovligt fik det ændret da jeg blev 18, så kaldte jeg mig Bernie fra jeg var 5 år gammel. Heldigvis for mig kunne min børnehavelærerinde ikke udtale mit navn og kaldte mig Bernie. Jeg siger heldigvis for ellers ville jeg skulle have brugt de næste 64 år på at rette på folk når de skulle udtale mit navn.

Jeg siger hermed ikke at der er noget galt i at ære sine forfædre, men hvis du ønsker at få succes i livet, så få dog et amerikansk navn.

Jeg tror at før dette århundrede er forbi vil mange borgere fra fremmede lande give deres børn amerikanske navne - og det er ganske viseligt at gøre det.

Hvis du har det helt fint med at dine børn puttes bort i en eller anden lille landsby der er afskåret fra al kontakt med omverdenen, så kald dog endeligt dine børn
Zhinpingpow eller noget andet ikke udtaleligt ikke amerikansk navn. På den anden side, hvis du ønsker at dine børn skal få succes, så lyt til mit råd.

Nu kunne du tænke “hvad betyder et navn?” Men hvem ville dog have Heilet Adolf Schicklegruber som Führer, når navnet Hitler fungerer så fint?

I en af mine virksomheder er arbejdsstyrken for 99%’s vedkommende født i udlandet, men jeg insisterer på at de har navne på arbejdspladsen der kan udtales af mine kunder, mine sælgere og resten af virksomheden.

Jeg vil ikke miste kunder fordi de ikke kan huske om de talte med Zhang zi zhu eller Phang ving puung.

Sådan er virkeligheden altså - affind dig med det.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails